Az állami „segítségekről”, vagy azok hiányáról – nézőpont kérdése – írott legutóbbi bejegyzésünkben már érintettük a lényeget: a Kúria mint legfőbb bírói fórum állásfoglalását maga a miniszterelnök sürgette, elvárva, hogy a Kúria minél előbb hozzon jogegységi határozatot a devizahitelek ügyében. A Kúria ilyen, feszített és átpolitizált légkörben hozta meg végül határozatát december közepén.
De mi is az a jogegységi döntés és miért van szükség egyáltalán rá?
Erről a Kúria honlapján tájékozódhatunk, a lényeg: az ügyben a bírósági jogalkalmazás egységesítése a cél, azaz a jogegységi döntéssel ellentétes döntést – elvben – bíróság nem hozhat, vagy amennyiben mégis megtenné (pl. elsőfokon), azt a felsőbb szintű bíróság meg fogja változtatni, vagy hatályon kívül fogja helyezni. Bár nem jogszabály a jogegységi határozat, de a bíróságokra nézve kötelező erejű és – amint ez az új Ptk. szövegén és terjedelmén is jól látható – a döntés tartalma, de leginkább annak szellemisége előbb-utóbb beépül majdan a jogalkotásba is.
A Kúria döntését megelőzte a bírói gyakorlat által széles körben (de sajnálatosan nem minden esetben) alkalmazott 1/2010. (VI.28.) Polgári Kollégiumi vélemény a szerződések érvénytelenségének kérdéséről, amellyel maga a Kúria sem hozott a későbbiekben ellentétes határozatot.
Ennek a PK véleménynek a szerződések érvénytelensége jogkövetkezményeire nézve van releváns hatása, így a Kúria jogegységi döntése következményeinek kérdései kapcsán visszatérünk rá.
Egymásnak ellentmondónak tűnő tartalmú bírósági határozatok születtek időközben számtalan perben – amelyet a média helytelenül hol „bankok melletti”, hol a „hitelesek melletti” döntésként kommentált, nem feltétlenül helytállóan, hiszen a szerződések általában nem egyformák -, amelyeket devizahitelesek ezrei indítottak és készültek indítani (itt-ott Kamarából kizárt, a nyilvánosságot „jogi véleményükkel” feltüzelő exügyvédek, abszolút laikus „hozzáértők”, vagy többezer hitelesben reményeket keltő, „csak sikerdíjért” és emellett „csak nyilvántartási díjért” képviseletet ellátók közreműködésével) , ezért valóban és vitathatatlanul szükséges volt a jogegységi döntés meghozatala. Ám ezen,Orbán Viktornak a Kúriához intézett kérdései jócskán túlterjeszkedtek, amikor „rossz hitelnek” nevezte a devizahiteleket,s arra várta a választ a Kúriától, hogy ezek hogyan válhattak általánossá, illetve hogy " az igazságszolgáltatás szerint vajon nem a bankoknak kellene-e viselniük - mint a józan erkölcsi érzék diktálná - az árfolyamváltozásból fakadó veszteséget".
Az ilymódon rendkívüli politikai nyomás alá helyezett, a miniszterelnöki kérdésekkel is befolyásolni kívánt, ám előzetes nyilatkozatai szerint is jogalkalmazói mivoltához mindenképpen ragaszkodó Kúria jogegységi tanácsa – amint azt számtalan helyen olvashattuk – decemberben meghozott döntésében egyáltalán nem osztotta a kormányfő véleményét.
Ahogyan azt blogunkban már jóval a döntés előtt magunk is ecseteltük, a devizahitelek „elharapózásához” a kamatkülönbözet vezetett, azaz a piaci kamatozású forinthitelek kamata jóval magasabb volt (ezt ebben a bejegyzésben a portfolio.hu ábráján is megjelenítettük), s mivel a kamatkülönbözet előnyeit a hiteles élvezte a kölcsön felvételekor és esetleg azt követően is évekig, az árfolyamnövekedés hatásait is neki kell viselnie.
Ezek a hitelszerződések a Kúria szerint nem ütköznek sem jó erkölcsbe, sem jogszabályba, nem uzsorás és nem is színlelt szerződések, és nem irányultak lehetetlen szolgáltatásra sem, ezért az árfolyamváltozás önmagában nem okozhatja a szerződések érvénytelenségét.
Egy kérdésben, azaz az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő szerződési feltétel átláthatósága kérdésében hárította el a döntést a Kúria, azzal, hogy abban a luxemburgi bíróság döntése lesz az irányadó (és amely bíróság már foglalkozik is a kérdéssel), miután az a döntés amúgyis kötelező erővel hatna a magyar bíróságokra, s amely döntésre egyébként is hamarosan sor kerül majd.
A Kúria döntésének részletes elemezgetése helyett az azt követő nyilatkozatháborúval és a döntésből származó következményekkel kívánunk inkább foglalkozni, a döntésről amúgyis túl sok szó esett már időközben, és sokan szájuk íze szerint igyekeztek mérlegelni azt. Meg kell jegyeznünk, hogy egy európai országban, ahol a hatályos jogszabályok alkalmazására egy önálló, politikailag nem befolyásolható hatalmi ág hivatott, nonszensznek minősíthető, hogy a Kúria elnöke magyarázkodásra kényszerül a jelenlegi jogszabályok keretei között meghozott döntésért.
A döntést követően Rogán Antal azonnal kommentálta azt, miszerint a Kúria a bankok oldalára állt a magyar családokkal és emberekkel szemben, majd a kormányfő is hasonló véleményének adott hangot.
Holott a Kúria nem jogalkotó, de nem is politikai szervezet, és nem tett mást, minthogy kimondta: a labda továbbra is a kormányzat és a parlament térfelén pattog, nem a jogalkalmazó szerv felelőssége akár új és a devizaadósok számára kedvező jogszabályok meghozatala, amelytől azonban az Orbán-kormány a mai napig elzárkózott és érdemi megoldás az idei választásokig valószínűleg nem is várható, legalábbis az egész nemzetgazdaságra gyakorolt káros hatások nélkül. Ezzel egyébként maga a kormányzat is tisztában van.
Természetesen, lehetséges pereket nyerni az ügyben az árfolyamrés, a banki egyoldalú költségemelések és kamatok tekintetében is akár, ezek azonban nem teszik az egész szerződést érvénytelenné, hanem - miután a jogbiztonságnak, a szerződések kötőerejéhez fűződő érdekeknek és a felek tényleges érdekeinek is az felel meg, hogy a szerződés a lehetőség szerint életben maradjon és betöltse rendeltetését – a hibát a szerződés hatályban tartásával orvosolni kell, és csak akkor kell vizsgálni az egész szerződés érvénytelenségét, ha az adott hiba nem orvosolható.
Nem kell ahhoz jósnak lenni, hogy lássuk: továbbra is tömegével indulnak hasonló perek, a Kúria döntése azonban leegyszerűsítette és a jelenlegi jogszabályok alkalmazásának keretei közé helyezte ezeket a szerződéseket, azok jövőbeli jogi sorsát, de igazságérzetünk is azt diktálja, hogy az adott szó kötelezzen, a vállalt kötelezettségek teljesítésre kerüljenek, a megkötött megállapodásokból ne lehessen kimenekülni, különösen mondvacsinált ürügyekkel ne.
Hogy ki mellett is döntött végül a Kúria? Természetesen, elsősorban (és még másodsorban is) a hatályos jogszabályok mellett. Úgy is mondhatnánk, „hozott anyagból” dolgoznak, nem is tehetnek mást.
Ha azonban a hitelesek vagy a bankok szemszögéből nézzük, bármennyire is megdöbbentőnek tűnik az állítás, inkább a hitelesek javára döntöttek.
A szerződések érvénytelenségének kimondásánál ugyanis semmi sem érinthetné hátrányosabban az adósokat.
Most térünk vissza a már beidézett 1/2010. (VI.28.) PK véleményhez, eszerint ugyanis „Az érvénytelenség jogkövetkezményei levonásánál a bíróságnak gondoskodnia kell az eredetileg egyenértékű szolgáltatások értékegyensúlyának a fenntartásáról, meg kell akadályoznia bármelyik fél jogalap nélküli gazdagodását „ E pont indoklása szerint, azaz részletesebben: „Az érvénytelenség jogkövetkezményei levonásánál a bíróságnak ismételten meg kell teremtenie a felek szolgáltatásainak és ellenszolgáltatásainak azt az egyensúlyát, amely a szerződéskötéskor is fennállt. A bíróságnak arra kell törekednie, hogy az érvénytelenség jogkövetkezményeinek rendezése során egyik fél se kerüljön a másikkal szemben aránytalanul kedvezőbb, illetve méltánytalanul súlyosabb vagyoni helyzetbe, más szóval meg kell akadályozni bármelyik fél jogalap nélküli gazdagodását.”
Azaz, a jelenlegi jogi helyzet, a bírósági gyakorlat (PK vélemény) és a Kúria már hatályos jogegységi döntése szerint a szerződést az ítélethozatalig terjedő időre érvényessé nyilvánítaná a bíróság (esetleg átszámítva, mondjuk, a jogtalanul felszámított kamatokkal vagy árfolyamréssel a teljes hitelösszeget, amelyek anyagi kihatása a 20-25 éves lejáratú szerződések esetében elenyésző), majd az ítélethozatalkor érvénytelenné nyilvánítva a jogviszonyt, elrendelné a hátralévő tartozás teljes összegének egyösszegű megfizetését a bank számára, visszafizetéskori (azaz jelenlegi) árfolyamon.
Nem, nem a hitel felvételkori árfolyamán, hiszen azzal az adós jogalap nélkül gazdagodna, a bank pedig indokolatlan és súlyos hátrányt szenvedne el (az árfolyamváltozásból eredően a bank ugyanis nem gazdagodott, hiszen a devizát a banknak is jelenkori árfolyamon kell visszafizetnie a bankközi piacon, az árfolyamváltozásokra pedig a banknak nincs ráhatása). Olvasgatván itt-ott az ezzel ellentétes laikus véleményeket – és kétség sincs afelől, hogy egyes „érdekvédelmi szakértők” laikusként ismét alaposan félreértelmeznek jogi fogalmakat és ezzel újra félrevezetnek másokat is -, sokkal szélesebb körben lenne indokolt ismertté tenni az „eredeti állapot helyreállítása” jogi fogalmának tartalmát, a szó szerinti és helytelen értelmezés helyett, a csalódások és kifizetendő perköltségek elkerülése érdekében.
Az érvénytelenség kimondása tehát a devizaadósok teljes ellehetetlenülését okozná, akkor is, ha pert nyernének, még azon devizaadósokét is, akik jelenleg még képesek egyáltalán fizetni a hitelüket, a már 90 napon túli késedelmet szenvedőkről nem is beszélve.
Ha nem a bankok tehetnek az árfolyamváltozásról, akkor viszont ki a felelős ezért? Ezt a kérdést – ahogyan korábban ígértük – tüzetesebben is megvizsgáljuk ebben a blogban, a közeljövőben.
Végezetül, beidéznénk ide egy ellentétes véleményt TGM tollából:
„A nemzeti konzervatív kormány avval, hogy ún. jogegységi döntés meghozatalába szekírozta bele a Kúriát, három – griffmadár nagyságú – legyet ütött egy csapásra:
1. kompromittálta a bírói kart, annak a hatalmi ágnak a működtetőjét, amely úgy-ahogy, ímmel-ámmal, hébe-hóba, félig-meddig még megkülönbözteti az édes hazánkban uralgó politikai rendszert a pihe-puha zsarnokságtól;
2. a sok évtizedes kormányzás csöppet sem irreális perspektívájától elandalodott hatalmi pártot a lecsúszóban lévő, deklasszálódó, eladósodott középosztály szemében érdekei és a társadalmi igazságosság védelmezőjének tünteti föl;
3. megkíméli a költségvetést attól, hogy az állami büdzséből segítsék meg a devizaadósokat, továbbá a kormányt attól, hogy a retorikán túl összerúgja a port a már-már duzzogó bankszektorral.
Nem történt az égvilágon semmi, mégis ragyogó győzelem – el kell ismerni, hogy Orbán Viktor kormánya lángelméjű.”
Az 1., 2. és 3. ponttal magunk is egyetértünk, a végkövetkeztetéssel azonban nem: nem tartjuk zseniálisnak ezt a „húzást”.
Nem áruljuk el, minek tartjuk.